Sør Afrika del3

Neste spennende ting på programmet, var safari. Tidlig mandag morgen lirket vi late kropper ut av sengen, matet de litt, og transporte de bort til bilene. Forran oss hadde vi ca 4t kjøring. Jeg var sjåfør, og var litt mer klar nå, enn turen fra flyplassen natt til lørdag.

Etter ca 4,5t har vi funnet veien frem til Entabeni safari. Etter at vi tok av fra hovedveien, kom vi bare lenger og lenger inn i villmarken. Vi måtte igjennom to security checkpoints, før vi fortsatte den siste strekningen inn til Wildside campen der vi skulle bo. Den dårlige grus/jord veien forsterket bare følelsen av å entre villmarken. Når vi kjørte det siste stykket, var drt i den visshet at nå var vi i det område der dyrene gikk fritt, også løvene. Etter noen skilt som viste veien til campen, var vi fremme. Og hvilken følelse det var å gå ut av bulen og hilse på betjeningen vår. Stor temperaturovergang fra en air condition nedkjølt bil, til 30-35 grader soloppvarmet landskap. Vi hilste på guidene våre og fikk sjekket inn og tildelt telt. Apropo telt. Det var jo mer hytter, men de var virkelig fine, med gode senger, vifte i taket, safe, minibar, telefon og eget bad med toalett, vask og dusj.

Etter å kommet på plass fikk vi en velsmakende lunsj i matteltet. Deretter var det å legge seg på solsenger ved bassenget og bare nyte de neste timene før den første turen skulle begynne.

V delte oss i to biler, satte kursen mot dyrene. Guiden fortalte at vi skulle prøve å finne løvene i dag. Vi fant etterhvert litt forskjellige dyr. Impala, flodhest, nesehorn, diverse bukker og antilopedyr, sjakal og til slutt fant vi også løver. Det var to hunløver som lå i gresset og slappet av i skumringen. Flaks, vi fant dem rett før det ble mørkt.

Dette var det siste på denne turen og vi dro tilbake til campen. Der fikk vi servert middag og etterpå satte vi oss i baren, og fikk kaffe og te. Vi endte opp med å ta en tidlig kveld, vi skulle nemlig tidlig opp neste morgen på morgensafari.

Kl 0530 neste morgen kommer guiden og banker på døren fr å vekke oss. Da er det fremdeles litt mørkt ute. Vi sto opp, gjorde oss klare og ventet til klokken 0600, for da var det blitt så lyst at vi kunne gå bort til samlingsstedet alene. På denne turen fikk vi sett bøfler, gnuer, mange hjorte og antilopedyr, krokodille, vortesvin, mange fuglearter og også løver. Denne gangen var det en mor med to unger. Mektig å være i en åpen bil, kanskje 15m ifra en slik drapsmaskin.

Mange bilder og mye film ble tatt opp på turen, og jeg gleder meg til å komme hjem å få sett igjennom materialet. To nydelige dager var til endes, og vi vendte nesen mot Vanderbijlpark igjen, en opplevelse rikere.

Dette innlegget ble publisert i ferie og merket med , . Bokmerk permalenken.