Sør Afrika – Et fantastisk land

Nå er det snart gått en uke siden vi kom hjem fra en skikkelig ferie i Sør Afrika. Inntrykkene og alt vi har opplevd er i ferd med å bli fordøyd, og jeg er ganske sikker på at jeg skal ned der en til. Sør Afrika er et veldig annerledes land enn Norge og vest Europa på mange måter. Da mener jeg både Sør Afrika som land, men også som kultur og folkene der. Her er litt av mine tanker rundt det jeg opplevde og så.

Kjørekultur

Noe av det første som møtte oss, etter at vi hadde kommet oss ut av flyplassen i Johannesburg og fått oss leiebil, var den berømte venstrekjøringen. Jeg hadde aldri kjørt, faktisk knapt sittet på med, en bil der føreren sitter på høyresiden, og vi kjører på feil side av veien. Så det var jo en en utfordring kl0100 om natten etter 11 timers flytur og 40 timer uten søvn. Men jeg tok det med ro, og brukte den tiden jeg trengte for å ikke stifte nærmere bekjentskap med møtende bilder i 120 km/t. Det var da, bare helt plutselig jeg så det for første gang. Forran meg kjørte en bil, greit nok, men den kjørte på veiskulderen. Først trodde jeg den sto i ro, men nei, den kjørte faktisk der. Det var jo ikke noe mer å gjøre med det, men jeg la merke til det. Og når jeg neste dag satt på med en lokalkjent, og vi så det samme «fenomenet» igjen, måtte jeg bare spørre om hva det var for noe. Jeg fikk fortalt at det var helt vanlig. Når det kommer en bil bak deg, da legger du deg bare litt ut på veiskulderen slik at bilen bak lettere kommer forbi. Det er ikke alltid like lett å komme forbi med møtende trafikk, og med mange dårlige biler og tungtransport som ikke går så fort, så var det en veldig praktisk måte å gjøre kjøringen mer effektiv på. Det er ikke lov, men alle gjør det, og ingen håndhever loven. Jeg synes det var en fantastisk måte å kjøre på og likte det umiddelbart, og tenkte fort tilbake på sure og gretne norske billister som for enhver pris skal holde de andre bilene bak seg.

Vandrerfolket

Og akkurat som vi har sett på film og bilder og diverse steder, så har de svarte en greie med å gå langs veiene, motorveiene. Du ser ikke bare 1 eller 2 i løpet av 1t kjøring. Du ser de stadig vekk, bare minutters mellomrom kanskje. Midt ute i ødemarken, langt fra småbyer osv, så vandrer de, og gjerne i bukse og genser. Det var veldig rart å se, men på den andre siden kan jeg kanskje forstå det også. Mange er fattige, de har ikke bil, bor i slumbyer utenfor de andre byene, og da går de alle steder de skal. Noen er gjerne heldige og får sitte på med en pickup eller lignende. De så vi hele tiden også. Pickupen er en 3 seter med lasteplan, og bak på der kan det sitte opptil 10-15 personer, rett på planet, på motorveien, i 120km/t. Og de sitter der som den mest naturlige ting i verden. En annen ting er også at veldig mange har sitt eget lille marked i veikryssene, og i det hele tatt langs veien, der de selger sine frukt og grønsaker. Det var morsomt å se, og veldig annerledes ifra Norge.

Vaktene

Nesten uansett hvor du kommer med bilen og skal sette den fra deg, om du skal handle på kjøpesenter eller på restaurant eller hva, så er sjangsen veldig stor for at det kommer en bort og spør om å få passe på bilen din. Da holder de et øye med den til du kommer tilbake, så får de noen Rand for det. 1 Rand var ca 0.8kr, og man ga normalt 15-20 rand for jobben. En gang kunne vi ikke dy oss. Vi var flere i bilen, og når vi kom tilbake bestemte vi oss for å gi litt ekstra. Vi la noen lapper i hånden på hun som passet på bilen, og hun stirret vanntro. Akkurat som om hun ville si, «Jeg kan ikke veksle». Men vi viste at hun skulle få det. Og så kom det flere lapper, og mer mynter, og øyene var tilslutt store som de berømte tinntallerkene. Tilslutt så det ut som det gikk opp for henne at hun skulle faktisk få de, og det største smilet med de hviteste tennen kom tilsynet i det svarte ansiktet. Hun vinket oss fint ut, og idet vi kjørte så vi hun løp til kollegane sine. Det var gøy.

Hestehold

Der vi bodde i Vanderbijlpark, 1t fra Johannesburg, hadde de store områder der hestene deres løp rundt om, og som de hanket inn når de ville ta seg en tur. Vi fikk selfølgelig prøve, og det var faktisk veldig gøy, og kunne tenkt meg å blitt en reser på hesteryggen. Men tilbake til saken, jeg tenkte på det da vi var der. Så utrolig mye enklere det er å faktisk ha hest der nede. De har et landområde de gjærder inn, hesten er billigere å kjøpe, så trenger de et bissel, og kanskje en sadel. Men det er jo det. Hesten løper ute og får trim, maten vasser han i, og han trenger ikke ly for været. I Norge må du ha, stall, uteområde, masse tilbehør i stallen til rengjøring o.l, du må kjøpe mat og får å ikke snakke om alt arbeidet. Hadde jeg bodd der nede, skulle jeg hatt en hest.

Fantastisk land

Sør Afrika er virkelig et nydelig land, og kan anbefales til alle å ta en tur til. Det er en fantastisk natur der nede, og man kan gjøre masse sprøe og gøye ting. Safari, haisafari og dykking, strikkhopping, hoppe tandem, ligge på stranden, spa og massasje, litt for enhver smak. Her følger det litt forskjellige bilder fra turen. Et tips, bildene blir mye bedre dersom du klikker på dem.

Dette innlegget ble publisert i ferie og merket med , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Sør Afrika – Et fantastisk land

  1. Tilbaketråkk: 2010 in review |

  2. Tilbaketråkk: Applikasjoner jeg bruker ofte |

  3. Dette var veldig interessant å lese om! Takk får fin inlegg og blog

  4. Wow, takk får flott blog!!

  5. tobskut sier:

    Stemmer at utsikten er fra Table Mountain ja. Kanskje vi kan slå sammen brunstadfest og bryllup :-p

  6. Bettina Ruhe sier:

    ..forresten, det fjellet er vel på toppen av Table mountain i Cape Town? Syns jeg kjenner igjen utsikten..

  7. Bettina Ruhe sier:

    Ah, det så digg ut! Er forøvrig helt enig med deg ang Sør Afrika. Alt virker så mye enklere der, ang hest, bilkjøring osv… Savner kulturen der, som er ganske godt oppsummert av de punktene du skrv under her…Er helt syk etter å reise tilbake nå. Må ned igjen innen et år! Muligens vi tar en svipptur ned til Brunstadfestebn i april?

  8. Lisbeth sier:

    Jada, kan tenke meg det. Spesielt i Bergen er det jo så og si umulig å ha hest… Ikke noe gode forhold for det.. Der sykt digg ut å ri i Sør Afrika da! Bare strake marker å galoppere på! 🙂

  9. tobskut sier:

    @Lisbeth Der nede brukte de hvertfall bare bissel. Og hestene løp bare rundt i innhegningen. Kan hende de fikk noe annet for innimellom, men er hvertfall mye enklere enn i Norge.

  10. Andrea sier:

    så digg tur!

  11. Lisbeth sier:

    Ser ut som dere hadde det utrolig digg. Bare en liten bemerkning når det gjelder hestehold. Man trenger faktisk noe mer utstyr enn en sal og et bissel, og hesten kan ikke leve bare av gress, den trenger annet fôr også… Men er enig i at det virker mye enklere å ha hest der nede ja, og det er jo sinnssykt gøy å ri 😉

  12. Solveig sier:

    Ooo! Dette ser virkelig gøy ut!:D

Legg igjen en kommentar

