Lage SA dvd

Etter å ha vært på en fantastisk tur til Sør Afrika fra slutten av februar til midten av mars, har jeg til nå holdt på med å lage en film fra turen til de som var med. Det har vært mange mange timer med redigering, lage dvd-menyer i Encore, og lage dvd-cover. Det har vært flere ekstremt frustrerende episoder, der jeg ikke har visst hva jeg skulle gjøre fordi det bare virker ikke, og ting skjer som jeg ikke har kontroll over.

En viktig ting jeg lærte var at Encore har en tendens til å sluke opp harddiskplassen din. Jeg merket at det stadig vekk var 3-4GB mindre plass på disken siden sist gang. Og jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Jeg slettet prw filer som tilhørte prosjektet, men det hjalp bare litt. Jeg flyttet og slettet mer og mer innhold fra pc`en, for å ha mulighet til å fortsette og å gjøre ferdig prosjektet. Til slutt gikk det bare ikke mer. Og jeg måtte bare google og lete etter hva som kunne ha skjedd. Til slutt fant jeg det ut, etter å ha prøvd alt mulig. Jeg gikk inn på mappealternativer i windows, valgte at skjulte mapper og filer skulle vises, så såg jeg på størrelsen til de forskjellige mappene, og på den måten kom frem til en mappe som var 50GB, og som bare inneholdt noen midlertidige filer fra Encore. Etter googling fant jeg ut at det skulle være trygt å fjerne de, og vips hadde jeg halve diskplassen igjen. Det var en utrolig lettelse, slik at jeg til slutt endelig fikk laget de dvd`ene jeg skulle.

Laget også dvd-cover. Brukte photoshop til å lage selve fremsiden, ryggen og baksiden, og DVD-cover printmaster til å sette de sammen og skrive de ut i riktig størrelse slik at de passer en dvd-case. Under kan du se hvordan de ble, men dette er ikke noe jeg i utgangspunktet kan, så ta det for det det er.

DVD-cover forside

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

