IOS4 – første inntrykk

I kveld kom en stor oppgradering av operativsystemet til iPhone, iOS4. Det har vært mye omtalt i media, og spesielt muligheten med multitasking og å opprette mapper. Jeg har prøvd noen funksjoner, og tatt screenshot av det. Se nederst.

Jeg må si at i utgangspunktet så har jeg ikke følt noe særlig behov for å ha multitasking, annet enn evt muligheten til å kjøre spotify samtidig som du surfer eller skriver meldinger, eller at jeg nå kan slippe å bli avbrutt i et spill dersom telefonen skulle ringe når jeg er på det vanskeligste partiet i Guitar Hero. Dersom jeg skulle skrive en mail, men måtte finne noe info på google først. Så bruker jeg enten appen til google, eller safari, finner det jeg trenger, kopierer kanskje, trykker home knappen, åpner mailen og limer inn. Var det noe mer jeg trengte, trykker jeg home, åpner safari som husker siste side jeg var på, finner det og går tilbake til mailen som også husker hvor den var. Dette var jo svitsjing mellom apps`ene som fungerte for meg helt fint. Slik det nå er, så forblir safari åpen, og det samme med mail app`en. For å faktisk lukke safari helt, må jeg først gå ut ved å trykke home, så dobbeltrykke home, få opp de app`ene som kjører, holde inne på safari, og deretter lukke den. Egentlig ganske mye mer tungvint enn det var. Så klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er veldig bra eller ikke.

En ting jeg syns var kult var taggingen av bilder som du tar. Åpner du bilderullen, kan du velge «steder», da vil du få opp google maps, med «pins» på de stedene bildene i arkivet ditt er tatt. Fancy

Man kan nå også lage mapper, slik at man kan få en ryddigere home skjerm, og ikke måtte slide 5-6 og kanskje enda flere ganger for å finne app`en du skulle bruke. Jeg har laget en som heter spill, og der har jeg samlet, ja nettop, spillene. Og for eksempel en som heter sosialt, der har youtube, wordpress, digg, echofon, chomp, gowalla.

Det er en liste på ca 100 oppdateringer, men mange er små og multitasking og mappemulighetene er av mange sett på som de viktigste. Mange muligheter som skal prøves ut, og som man kanskje også må bli vant til, så alt i alt tror jeg dette er veldig bra. Skulle bare hatt iPhone 4 i slutten av juli da. :-p

Bilde1: Multitasking. Dobbeltrykk på home knappen, og du får opp de app`ene som kjører.

Bilde2: Hold inne på for eksempel safari, og du kan nå lukke de app`ene du vil.

Bilde3: Du kan lage egne mapper.

Bilde4: Når du nå skriver melding, vil du se antall tegn du har skrevet

Bilde5: Når du går på steder i bilderullen, får du opp kart med pinner på de stedene bildene er tatt. Kult

Bilde6: Opprett egne spillelister i iPod`en

Bilde7: Fjern, slett eller legg til i den nylig opprettede listen.

Bilde8: Det samme kan du med andre lister du har liggende.

Dette innlegget ble publisert i media og merket med , . Bokmerk permalenken.

5 svar til IOS4 – første inntrykk

  1. Tilbaketråkk: Mens vi venter på iPhone4 |

  2. Magnar. Prøv å bla videre mot høyre så ser du at det ligger endel fler en fire der 🙂

    og gå mot venstre hvor du kan låse skjermen og styre ipoden 🙂

    • tobskut sier:

      Du kan ikke ha lynmeldingstjenester gående i bakgrunnen, altså skype eller lignende. Det er det jeg har forstått.

      Med Vennlig Hilsen Torbjørn Skutle

  3. Magnar johnsen sier:

    Veldig bra Torbjørn. Jeg skjønner ikke helt poenget med multitask når detbare er de 4 siste som kjører. Hva om jeg vil alltid at skype kjører i bakgrunnen. Kan jeg låse den til allways on?

  4. Bra referat av oppgraderingen Torbjørn. Selvom det kunne vært flere bilder fra toppen og ned til de andre bildene 🙂

    stå på. sees.

Legg igjen en kommentar

