Tanker og erfaringer med IOS4

Etter noen måneders testperioder med et nytt operativsystem til iPhone, og med de mulighetene det fører med seg, har jeg etterhvert gjort meg opp noen tanker om det. En spydig tunge ville kanskje sagt at det var på tide, og det er jeg enig i. Har tenkt å skrive dette innlegget en stund, og nå bød anledningen seg.

Da IOS4 oppdateringen kom i vår var det stor spenning til alle de nye mulighetene det førte med seg, og jeg var sikkert ikke alene om å laste ned oppdateringen i det klokken slo 1900 norsk tid. I løpet av kvelden fikk jeg også lagt ut en liten smakebit på hva som var kommet.

Tegntelling

I meldingene ble det nå mulig å ha litt mer kontroll over hvor mange meldinger du sender ut når du sitter og skriver en lang beskjed. Ved tegnsettingen som teller ned fra 160 tegn, har du nå stålkontroll på når du kommer over 1 melding. Dette var en liten detalj kanskje, men absolutt på tide, på lik linje med klipp og lim funksjonen som kom for over et år siden.

Zoom på kamera

I appstore kan man etterhvert finne mange kamera app`er, som tok opp kampen mot det standard kamera som ligger inne på telefonen når du kjøper den. Imotsetning til det som fulgte med, kunne mange av disse zoome og for eksempel legge på en ”blits”. Den som Apple hadde laget var veldig strippet for funksjoner, uten akkurat å ta bilde, eller recorde en video. Dette ble nå forbedret med en zoom funksjon. Det var ikke så mye som ble lagt til, men for meg er det nok til at jeg i all hovedsak bruker den når jeg skal ta bilder, eller filme. Skulle bildene bli litt mørke, eller jeg ønsker å gjøre noe annet med dem, bruker jeg photoshop app`en til det.

Bilderullen

Ta dette punktet med en klype salt. Husker faktisk ikke helt om denne funksjonen var der fra før, eller om det kom i IOS4. når man går inn på bilderullen, kan man nå velge steder, for så å få opp et verdenskart med røde pinner på de stedene rundt om på globusen der du har satt dine ben, og tatt bilde. Dette syns jeg var skikkelig kult. Enkel og liten greie, men fancy og elegant.

Spillelister

Dette var en funksjon som jeg hadde sett frem til. Jeg husker jeg tenkte på det lenge før jeg hørte det skulle skje. Det virket så tungvint å måtte gjøre det i iTunes for så å synce bare for å få en forandring. Dette synes jeg var skikkelig genialt, og veldig praktisk. Stor stjerne i boken.

Mapper

Nå kunne man endelig organisere app`ene litt mer enn å bare legge de i en gitt rekkefølge på hjemskjermen. Endelig kunne jeg legge alle spill i en mappe, sosiale app`s i en osv. Ved å gjøre dette, har jeg redusert antall hjemskjermer med 2-3stk. Nå har jeg tilgang til alle app`ene mine med maks to trykk. Dette var det mye snakk om på forhånd, og oppdateringen var også veldig vellykket spør du meg.

Multitasking

Dette var vel muligens noe av det som var snakket mest om i media i forkant av oppdateringen. Endelig skulle man kunne kjøre flere programmer samtidig. Jeg var skeptisk. Ikke misforstå, jeg ser fordelene noen steder, for eksempel ved bruk av spotify som musikkspiller. Da er det helt klart uvurderlig. Endelig kan man høre på musikk derfra samtidig som man surfer, skriver mail eller andre ting. Men enn så lenge bruker ikke jeg spotify på iPhonen. Jeg merker også at det er greit når jeg for eksempel spiller Angry Birds, og har nesten akkurat klart et vanskelig level, med en fugl igjen, så ringer telefonen. Heldigvis kan jeg nå bare fortsette på brettet igjen etter endt samtale, imotsetning til før da jeg måtte begynne på nytt igjen.

Men med mindre man har iPhone4, så kan man ikke unngå å merke at telefonen er blitt vesentlig tregere, og det liker jeg ikke. Jeg personlig kunne ofret multitaskingen dersom telefonen ikke var så treg lenger. Dersom jeg hadde stått i Steve Jobs sted, og skulle beholdt multitaskingen, hadde jeg muligens ønsket å gjøre noen forandringer i funksjonen. For eksempel så er alle appene som jeg har ”lukket” nå åpen i multitaskbaren. Har jeg åpnet 20 apps, så er det 20 som er åpen. Og samme hva de sier hos Apple, det må ha en innvirkning på ytelsen. Jeg savner å kunne velge om app`en skal lukkes, eller minimeres, enten i det jeg trykker hjem knappen, eller i innstiller eller noe slikt. Kanskje også kunne sagt en maks grense på hvor mange app`s som skal kunne ligge i multitaskbaren. Jeg tar meg selv, støtt og stadig, i å lukke ned alle de som er ”åpen”.

Hva mener du om dette, og gjerne spesielt angående multitasking? Hva er din erfaring, er jeg alene om å mene dette?

Tanker og erfaringer med IOS4

Etter noen måneders testperioder med et nytt operativsystem til iPhone, og med de mulighetene det fører med seg, har jeg etterhvert gjort meg opp noen tanker om det. En spydig tunge ville kanskje sagt at det var på tide, og det er jeg enig i. Har tenkt å skrive dette innlegget en stund, og nå bød annledningen seg.

Da IOS4 oppdateringen kom i vår var det stor spenning til alle de nye mulighetene det førte med seg, og jeg var sikkert ikke alene om å laste ned oppdateringen i det klokken slo 1900 norsk tid. I løpet av kvelden fikk jeg også lagt ut en liten smakebit på hva som var kommet.

Tegntelling

I meldingene ble det nå mulig å ha litt mer kontroll over hvor mange meldinger du sender ut når du sitter og skriver en lang beskjed. Ved tegnsettingen som teller ned fra 160 tegn, har du nå stålkontroll på når du kommer over 1 melding. Dette var en liten detalj kanskje, men absolutt på tide, på lik linje med klipp og lim funksjonen som kom for over et år siden.

Zoom på kamera

I appstore kan man etterhvert finne mange kamera app`er, som tok opp kampen mot det standard kamera som ligger inne på telefonen når du kjøper den. Imotsetning til det som fulgte med, kunne mange av disse zoome og for eksempel legge på en ”blits”. Den som Apple hadde laget var veldig strippet for funksjoner, uten akkurat å ta bilde, eller recorde en video. Dette ble nå forbedret med en zoom funksjon. Det var ikke så mye som ble lagt til, men for meg er det nok til at jeg i all hovedsak bruker den når jeg skal ta bilder, eller filme. Skulle bildene bli litt mørke, eller jeg ønsker å gjøre noe annet med dem, bruker jeg photoshop app`en til det.

Bilderullen

Ta dette punktet med en klype salt. Husker faktisk ikke helt om denne funksjonen var der fra før, eller om det kom i IOS4. når man går inn på bilderullen, kan man nå velge steder, for så å få opp et verdenskart med røde pinner på de stedene rundt om på globusen der du har satt dine ben, og tatt bilde. Dette syns jeg var skikkelig kult. Enkel og liten greie, men fancy og elegant.

Spillelister

Dette var en funksjon som jeg hadde sett frem til. Jeg husker jeg tenkte på det lenge før jeg hørte det skulle skje. Det virket så tungvint å måtte gjøre det i iTunes for så å synce bare for å få en forandring. Dette synes jeg var skikkelig genialt, og veldig praktisk. Stor stjerne i boken.

Mapper

Nå kunne man endelig organisere app`ene litt mer enn å bare legge de i en gitt rekkefølge på hjemskjermen. Endelig kunne jeg legge alle spill i en mappe, sosiale app`s i en osv. Ved å gjøre dette, har jeg redusert antall hjemskjermer med 2-3stk. Nå har jeg tilgang til alle app`ene mine med maks to trykk. Dette var det mye snakk om på forhånd, og oppdateringen var også veldig vellykket spør du meg.

Multitasking

Dette var vel muligens noe av det som var snakket mest om i media i forkant av oppdateringen. Endelig skulle man kunne kjøre flere programmer samtidig. Jeg var skeptisk. Ikke misforstå, jeg ser fordelene noen steder, for eksempel ved bruk av spotify som musikkspiller. Da er det helt klart uvurderlig. Endelig kan man høre på musikk derfra samtidig som man surfer, skriver mail eller andre ting. Men enn så lenge bruker ikke jeg spotify på iPhonen. Jeg merker også at det er greit når jeg for eksempel spiller Angry Birds, og har nesten akkurat klart et vanskelig level, med en fugl igjen, så ringer telefonen. Heldigvis kan jeg nå bare fortsette på brettet igjen etter endt samtale, imotsetning til før da jeg måtte begynne på nytt igjen.

Men med mindre man har iPhone4, så kan man ikke unngå å merke at telefonen er blitt vesentlig tregere, og det liker jeg ikke. Jeg personlig kunne ofret multitaskingen dersom telefonen ikke var så treg lenger. Dersom jeg hadde stått i Steve Jobs sted, og skulle beholdt multitaskingen, hadde jeg muligens ønsket å gjøre noen forandringer i funksjonen. For eksempel så er alle appene som jeg har ”lukket” nå åpen i multitaskbaren. Har jeg åpnet 20 apps, så er det 20 som er åpen. Og samme hva de sier hos Apple, det må ha en innvirkning på ytelsen. Jeg savner å kunne velge om app`en skal lukkes, eller minimeres, enten i det jeg trykker hjem knappen, eller i innstiller eller noe slikt. Kanskje også kunne sagt en maks grense på hvor mange app`s som skal kunne ligge i multitaskbaren. Jeg tar meg selv, støtt og stadig, i å lukke ned alle de som er ”åpen”.

Dette innlegget ble publisert i teknologi og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

