Makstid i barnehager

Bergens Tidende skriver 05.november at politikerne i Bergen og Kristiansand vil vurdere å innføre makstid i barnehagene igjen. Tidligere, dvs før august i år, har jeg ikke brydd meg noe særlig om dette. Men nå jobber jeg som barnehageassistent i barnehage på Sotra utenfor Bergen. Jeg ser hver dag barn som blir levert tidlig på morgenen, og blir ikke hentet før langt ut på ettermiddagen. Det er gjerne samme person som leverer og henter barnet, altså er barnet over 8t i barnehagen. Er dette for lenge?

To grunner
Det er to grunner som jeg ser at det bør innføres makstid. Det første er at jeg merker at noen av barna er veldig trøtt og kjørt når dagen er over. Man vet at etter en 8 timers arbeidsdag kan alle og enhver av oss være sliten og glad for at dagen er slutt. Hva da med et barn, som gjerne er enda mer aktiv, og trenger mer søv? Den andre årsaken er hvor mye samvær de faktisk får med foreldrene. Dersom barnet skal tidlig opp om morgenen, så kan jo ikke det være sent i seng. Han/hun er med mor hjem, spiser middag, ser barnetv og så er det i seng. I ukedagene er det da ganske begrenset tid de er sammen med foreldrene.

Motargumentene
Jeg hadde i dag en diskusjon med  @IdaAmin om temaet. Hun kom med flere argumenter for hvorfor dette absolutt ikke burde innføres. Bl.a at barna er de som ofres når kommunekassen er tom, og at forslaget «er en avsporing fra å satse på kvalitet i barnehagene.» For det første tror og håper jeg at ikke det siste er tilfellet. Det er hvertfall ikke min erfaring så langt, at makstid skulle innvirke på kvaliteten i barnehagen. Makstiden sier noe om hvor lenge et barn kan være der en dag, og sammenlagt i løpet av en uke. Det er etter mitt syn helt frittstående og uten innvirkning på kvaliteten i innholdet i barnehagehverdagen.

Angående argumentet om at forslaget er endel av økonomisk kutt i kommunen er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner. At man sparer ved å ha færre ansatte på jobb. Dersom alle barna hadde kommet samtidig, tidlig eller sent, utenom et barn ser jeg den. Da ville man måtte ha en på jobb som ellers kunne vært hjemme. Med mindre åpningstiden i barnehagen skrenkes inn, så er det noen på jobb fra 07:00 til 16:30 uansett om det er barn der eller ikke. Forskjellen vil bestå i at den som for eksempel ble levert kl 07:00, får nå gå hjem kl 15:00 og ikke 16:15, men det vil fremdeles være andre barn igjen som hentes senere. Det vil fordele seg greit utover barnehagens åpningstid.

Det beste argumentet som flere har nevnt, er at aleneforsørgere vil ha et problem med å forholde seg til en makstid på 8t. Skal de hente og bringe selv, må de gå ned til en redusert stilling. Dette er en utfordring jeg har full forståelse for, og skjønner at det kan være veldig vanskelig for dem som ikke klarer å løse det med foreldre eller venner som hjelper til. Jeg tror mange nok hadde fått det til, men at noen ikke ville klart å gjennomføre det uten å gå ned i stilling.

Tenke utenfor boksen?
Det går jo ann å spørre seg hvor mye tiden med det kjæreste du eier på jorden, er verd. Si at man har 15min kjøring til jobb fra barnehage, det blir 30 min ned i stilling. Har man 200 kr/t koster det deg 100 kr å hente barnet innen fristen. Er ikke skatten din verd det? Det er ikke mer enn noen bruker på lunsj en dag.

Jeg har vokst opp i et hjem der mor var hjemmeværende. Hun var der, tok seg av oss, lekte, lærte oss ting, ga oss kjærlighet og trygghet. Man kan si mye fint om en barnehage, men det erstatter ikke mor, eller far for den saks skyld. Jeg sier ikke at mødrene skal være hjemme, bare at det er min gode oppvekst og gode minner fra det når vi også gikk videre på skolen. Ser man virkelig hvor verdifull barna er? Å innvestere tid og penger i deres barndom, kan ikke måles i et økonomisk perspektiv.

Ønsker med dette innlegget at noen skal prøve å tenke annerledes, ikke at det MÅ gjøres på den ene eller den andre måten, at det ene er feil og det andre er riktig. Fins ikke fasit, og for noen er den 100-lappen hver dag evt. det som gjør at det er brød og melk på bordet.

Dette innlegget ble publisert i politikk og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Makstid i barnehager

  1. Fint innlegg. Det aller viktigste er å alltid ta utgangspunkt i og se saken fra barnet side.

Legg igjen en kommentar

