Applikasjoner jeg bruker ofte

I likhet til at iPhone har mange hendige funksjoner, er det hundretusener av applikasjoner tilgjengelig via AppStore. Jeg bruker mange applikasjoner til daglig, og ukentlig. Det kan være opplysningsapps, spill, navigasjon, trening, sosiale medier osv.

Sosiale medier er nok av de applikasjonene jeg bruker mest. Hovedsaklig da facebook og twitter. Til twitter bruker jeg SimplyTweet, og er veldig godt fornøyd med de mulighetene jeg får der. Tidligere har jeg brukt, Twitteriffic og Echofon, men har tilsynelatende landet på SimplyTweet etter anbefalinger fra bl.a @Unab.

Andre hendige applikasjoner jeg bruker mye er 1881, yr.no, shazam og runkeeper. 1881 er jo ganske selvbeskrivende, du kan finne nummeret du leter etter til privatpersoner eller bedrifter.

yr.no er NRK sin versjon av nettstedet yr.no til iPhone. Du søker lett opp steder du ønsker værvarsel for. Du kan få time for time varsel, eller flere dag er frem, mye det samme som på nett. I en av de siste oppdateringene til appen kunne man endelig bruke gps`en til å finne ut hvor jeg er, og dermed få værvarselet der.

Shazam er bare helt utrolig genial når du er i den situasjonen at du hører en sang, på radio, film, tv, whatever, men husker ikke navnet på den. Tag låten, og appen finner svaret for deg. Det funker vel og merke bare ved innspilte versjoner, ikke live opptredener.

Runkeeper bruker jeg mye vår/sommer halvåret når jeg sykler. Den tracker ruten din ved hjelp av gps`en, og du får mange hendige opplysninger som gjennomsnittsfart, lengde og tid. Etterpå sendes aktiviteten til runkeeper.com og der kan du ha oversikt over alle treningsøktene dine, og ruten din blir lagt inn i et google maps. Du kan også dele ruten din på facebook og twitter, og lage egne «street teams» der du og noen venner kan hele tiden se hverandres treningsøkter, og hvem som har hatt flest denne måneden osv.


Når det gjelder spill, har jeg flere, men det er bare ett som har imponert skikkelig. Og det syns jeg, i likhet med mange andre, er AngryBirds. Det er så vellaget, grafisk sett, men også helhetsinntrykket er veldig bra. Man får nye brett nå og da, og da er det bare å spille til man har klart dem. Artig for deg, og evt barn, barnebarn, tante eller onkelbarn. You get the point.

Sparebanken Vest og Mannashaker er to andre som fortjener omtale her. Sparebanken har en applikasjon som lar meg logge inn på en eller flere kontoer jeg har, og kan se siste aktiviteter der, og selvfølgelig saldo. Man kan ikke overføre penger, vil tro det har med sikkerhetsgrunner å gjøre. Denne finner jeg utrolig praktisk, for jeg ønsker gjerne bare å sjekke saldo, men det er litt tungvint å gå igjennom hele den automatiske banktelefonen, og hvertfall tungvint å skulle logge seg på via nettsiden.

Mannashaker er for den kristne som ønsker et random bibelvers ved dagens oppstart. Rist på telefonen, eller trykk på en knapp, så får du et tilfeldig bibelvers. Du kan deretter velge les mer, og da kan du lese mer i det kapittelet verset er hentet fra.

Når det gjelder navigering, så har jeg kjøpt TomTom sin applikasjon med kart over vesteuropa. Jeg kjøpte også for Sør-Afrika da vi var der nede i mars tidligere i år. Jeg er godt fornøyd, og fant frem som om jeg var lokalkjent. Spesielt brukte jeg den mye i Cape Town, og der var det ikke vanskelig å finne det vi leitet etter. Fine kart, med klar beskrivelse av veien. Brukt den litt i Norge og Sverige også, og har samme inntrykk der.

Hvilke andre apps er du veldig fornøyd med? Erfaringer med noen av dem her?

Dette innlegget ble publisert i teknologi og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

