Wifi eller Wifi/3G

iPad

Som sikkert mange har fått med seg allerede, er det nå bekreftet. iPad kommer til Norge i morgen, tirsdag 30.november. En etterlengtet lansering for teknointeresserte i hele Norge, meg selv inkludert. Det er mange medier som kommer med «nyheten» i dag, blandt dem E24, Dagbladet og norges største iPhone, iPod og iPad nettsted iPod1. Telenor har også kommet med en pressemelding. Av de tre er det iPod1 som har de mest spesifikke og interessante opplysningene. De har bl.a. fått tilgang på prisene fra pålitelige kilder, samme som tipset dem om at iPaden skulle bli lansert nå i november. Prisene antas å bli noe slikt:

  • iPad Wifi 16GB – NOK 3999,-
  • iPad Wifi 32GB – NOK 4999,-
  • iPad Wifi 64GB – NOK 5999,-
  • iPad Wifi+3G 16GB – NOK 4899,-
  • iPad Wifi+3G 32GB – NOK 5899,-
  • iPad Wifi+3G 64GB – NOK 6899,-

Utenom dette vil helt sikkert både Netcom og Telenor, samt flere, tilby subsidierte padder, men der er det ikke noen priser tilgjengelig enda.

Wifi Vs 3G/Wifi
Et nødvendig spørsmål som kommer opp, er jo om man skal ha iPad med bare Wifi, eller med 3G og Wifi. Min opplevelse med laptop og de siste 15mnd med iPhone, er at nesten uansett hvor jeg er, så er det et trådløst nettverk. De gangene jeg ikke har trådløst nettverk, er som oftest når jeg er i bilen.

Okey, så hva er behovet da? Hva vil den bli brukt til? Jeg ser for meg avislesing på morgenen ved frokosten, surfing på kveldstid og innimellom, noe spill blir det alltid, film,  musikk, utvalgte bildegallerier og bruke den som bilderamme, sosialt med facebook, twitter, youtube o.l.  Noe kan den sikkert brukes til kreative ting også som å lage enkle notater, dokumenter, powerpointpresentasjoner o.l. Og selfølgelig mail.

Med 16GB versjonen som utgangspunkt, så koster 3G omtrent 1000 kroner mer. Slik jeg ser det nå, med min bruk og mitt behov, er det ikke verd det. Da tror jeg at jeg heller ville gått opp en størrelse i antall GB.  Er jeg på farten et sted det ikke er trådløst nettverk, og jeg må sjekke noe, kan jeg fremdeles bruke iPhonen, slik tenker nå jeg.

Dersom du som leser dette har iPad fra før, har jeg et spørsmål. Hvilken størrelse har du, og hvor mye minne bruker du iforhold til det du antok i forkant? Er det reelt å sammenligne lagringsbehovet med min bruk av iPhone?

Oppdatert:
Jeg endte opp med å kjøpe iPad wifi 16GB

Dette innlegget ble publisert i teknologi og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Wifi eller Wifi/3G

  1. Tilbaketråkk: 2010 in review |

  2. Svein-Tore Andersen sier:

    Hmm. Jeg vant faktisk en iPad på jobben på torsdag med wi-fi , ikke 3G.
    Ble litt skuffet over at den manglet 3G for jeg tenker at det vill ejo vært ok feks når man reiser og er på flyplasser i Norge (ikke så ofte for min del) eller helst når man er på Tog, eller på en hytte uten internett.
    For meg koster ikke datakortet noe da jobben dekker det.

    Men jeg er usikker om behovet gjør at jeg MÅ har 3g.
    Har lagt den på Finn så kommer jo ann på om noen byr «nok»

    • tobskut sier:

      Angående tog, så er det vel ikke så lenge til de har trådløst nett. Men behovene er jo forskjellig, men for min del følte jeg ikke det var verd det.

  3. Anette sier:

    Jeg har iPad 32 gb uten 3g og jeg ser ikke på det som noe stort problem å ikke kunne være på nett uten wifi. Det er noen ganger jeg gjerne skulle hatt det, men i de få tilfellene blir telefonen tatt i bruk. Jeg angrer ikke på at jeg sparte de pengene ved å ikke kjøpe 3g-versjonen. Det er ikke bare de 1000 kronene som blir brukt, men abonnement koster også penger.

Legg igjen en kommentar

