Hva søker man på for å komme til min blogg

I statistikkinformasjonen til wordpress, får man informasjon om hvor mange som har vært på bloggen min, hva de besøker, hvilke linker de trykker på og dersom de kom hertil fra en søkemotor, hva de har søkt på. Jeg har ikke noe voldsom trafikk, men det er allikavel interessant å lese på. For mange har kommet hertil ved veldig forskjellige søkeord. Se på skjermdumpen under.

Gøyere blir det når jeg selv prøver å søke på de samme frasene også. Noen resultater ender mange sider bak, noen finner jeg ikke engang, mens andre havner på første side, og til og med øverst. Synes da det er litt kult at når man søker på «nobelkonserten 2010«, så havner jeg på første side, eller med søkeordene «sykle tønsberg bergen» får jeg øverste treff. Folk som søker på «wi-fi 3g«, da med tanke på hva man skal velge angående iPad, ender jeg på treff 2.

Jeg har ikke studert eller satt meg veldig mye inn i søkeoptimalisering, men har forstått at en vesentlig del er hvor mange andre som linker til meg, og om jeg linker mye til andre. Jeg prøver å bruke linkemulighetene effektivt, så det er vel antageligvis det som har gjort utslaget da, kanskje sammen med at jeg legger linker til det nyeste innlegget på twitter og facebook, og innimellom kobles til en artikkel på vg og dagbladet via Twingly.

Noen andre ting man kan gjøre for å komme høyere søkeresultatlistene?

Oppdatert: siden jeg først så resultatet på søkefrasen «nobelkonserten 2010», har jeg kommet lenger bak på resultatlisten. Hvorfor det?

Dette innlegget ble publisert i teknologi og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hva søker man på for å komme til min blogg

  1. Johanne sier:

    Kult då. Jeg bruker google analytics på min blogg. Det er veldig gøy. Der kan man se hvilke land leserene kommer fra, by osv. Og masse andre ting.

Legg igjen en kommentar

