Jul, jul, strålande jul


Ventetiden
Desember er en ventemåned. Kremt, vent litt. Desember er fremdeles en ventemåned, men det er også hele høsten. Slik er det blitt når man i begynnelsen av oktober finner julebrus og kakemenner i butikkene. Ok, så la oss da si at vi har tre måneder ventetid. Det bygger jo spenningen enormt opp da, til klimakset på julaften. Ihvertfall er det slik for barna. Jeg setter også pris på det, men jeg merker jeg distanserer meg fra alle disse juletingene i butikkene, reklamer og slikt til sånn ca midten av november. Da kan jeg begynne med det handelstanden gjorde for en og en halv måned siden.

Barnehagejul
I barnehagen har det også vært spenning. Og hver dag med julekallenderen gjør sitt for å holde den ved like. Vi har gjort endel ting man vanligvis ikke gjør, eks. lage diverse julegaver deriblandt en kopp man tysker på, steker den i ovnen, og så har man en permanent dekorasjon helt selvlaget. Jeg fikk også laget en slik da. Se under. I tillegg har vi vært avgårde på strutsefarm, vi har hatt nissefest i fjøset og de siste dagene sett film og kost oss.

Egoistisk jul
Julehøytiden med alle de gleder som følger med, er jo først og fremst noe barna ser ekstra mye fram til. Da tenker jeg spesielt til gavene. Jul er noe de kan glede seg til helt siden sommeren. Da må jeg si at det er veldig trist å høre at i veldigmange hjem er julen noe av det værste dem vet. Da klarer ikke mor og far å holde fingrene av fatet, og drikker seg dritings forran sine barn. Hvordan kan noen gjøre noe slikt? Har dere ikke nok andre dager i året å drikke dere sanselig beruset? Må man gjøre det på selve julaften? Det er ren og skjær skrikende egoistisk å holde på slik. Istedenfor å sette barna i fokus å gjøre det til en fantastisk opplevelse, slik at de vil ha gode minner å se tilbake på. Skamme seg burde man.

Min jul
Når lille julaften kommer, begynner det for alvor for meg. Da er i de gode tradisjonene, som er de samme hvert år, i gang. Hele familien samles, juletreet pyntes, presanger pakkes inn og vi ser på kvelden før kvelden, med det store høydepunktet i «Grevinnen og hovmesteren». Selve juledagen er en fest. Det blir tv-titting, mandel i grøten og ikke minst en fantastisk julemiddag og julekveld med alt det har å by på. Etterhvert har jeg i veldig stor grad satt mer og mer pris på maten i julen. Både selve dagen, men også de gode frokostene på juledagene.

Da vil jeg til slutt ønske alle, muligens bare noen få, lesere en god og velsignet jul. Og husk at det er slik som de sier i Peppes reklamen, «Den beste tiden er den du deler med andre»

Dette innlegget ble publisert i ferie og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

