Kvinnen i buret

Som julegave fikk jeg i fjor 4 bøker. Nå er den første ferdiglest, og jeg kan komme med en kort liten meningsytring om boken. Boken er «Kvinnen i buret» av den danske krimforfatteren Jussi Adler-Olsen. Aschehoug & Co skriver dette i handlingsbeskrivelsen av boken:

«Den unge fremadstormende folketingspolitikeren Merete Lynggaard er sporløst forsvunnet. Mediene kaster seg over historien, og overskriftene antyder alt fra selvmord, en tragisk ulykke og kidnapping til at hun har forsvunnet frivillig. Politiet setter i gang en storstilt etterforskning – men uten resultat. Lynggaard er som sunket i jorden.

Først da den utradisjonelle kriminalinspektøren Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nye avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer et avgjørende gjennombrudd i etterforskningen. Snart er Carl Mørck og assistenten Hafez el-Assad på sporet av en hensynsløs forbryter som, drevet av hat, har lagt en avsindig plan.

Kan Carl og Assad forpurre planen, eller vil de selv bli ofre for den?»

Jeg har tidligere ikke lest noe av Adler-Olsen, så det er alltid spennende å prøve nye forfattere. Olsen skrive godt, fengende og vet å fenge meg. Han har gode og troverdige personbeskrivelser, og et plott som ikke er revolusjonerende, men som funker greit. Mer enn en gang føler jeg at han skriver litt likt til Jo Nesbø, men det er jo ikke dumt, syns jeg hvertfall. Med karakteren Assad klarer han også å legge inn endel humor, og det var mer enn en gang jeg lo for meg selv, og det tror jeg ikke jeg har gjort når jeg har lest en krimbok noengang før. Alt i alt var det en spennende bok, og ikke vanskelig å komme seg igjennom. Jeg gir boken en sterk firer. Jeg sitter igjen med at jeg ønsker å lese neste bok i serien, jeg ønsker å lese mer om Carl og Assad i avdeling Q.

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

