Mistet kontrollen over iTunes mappen

Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde mistet kontrollen over iTunes-mappen min. Dvs. at jeg ikke fikk åpnet iTunes, eller dens undermapper. Når jeg prøvde å åpne iTunes.exe kom følgende melding opp: «The item referred to by this shortcut cannot be accessed. You may not have the appropriate permissions.»

Jeg prøvde å google litt, for det er ofte første steg i feilsøkingsprosessen. Jeg fant ikke noen enkel løsning etter noen minutter, og la istedet ut en melding på facebook for å se om det var noen som kunne hjelpe der. Under to timer senere har jeg fått et svar som løste problemet. Jeg legger ut løsningen her, slik at kanskje noen andre får svar på det samme problemet.

Da jeg prøvde å åpne iTunes mappen, fikk jeg opp melding om at jeg ikke har rettigheter til mappen, og et valg om å klikke «her» for å forandre det. Det hjalp ikke. Jeg kunne trykke på security tab, og fikk opp iTunes properties. Se bildet under.

Videre var løsningen å slik. Gå på advanced og owner og sett deg selv som eier på mappen. Kryss av for «replace on subfolders»

Grunnen til at dette har skjedd har jeg ingen anelse om. Vet du noe mer, så legg gjerne igjen en kommentar til hjelp for meg og andre. Takk!

Dette innlegget ble publisert i Blogg og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

